»
di 30 okt

Brede School Mentorproject


Gezocht: thuismentoren voor brugklassers!

Voor komend schooljaar is weer plaats voor 30 aankomende brugklassers! Daarvoor zoekt de Brede School nu nog 22 mentoren. Wil jij als vrijwilliger een leerling een goede start geven op zijn of haar nieuwe school? Je helpt de leerling bij hem of haar thuis met alles wat aan school raakt. Je bent hier gedurende anderhalf jaar zo’n anderhalf uur per week mee bezig. Je begint in het voorjaar van groep 8 en gaat hiermee door tot halverwege de 2e klas van de middelbare school. De gemeente Gouda, de Brede School Gouda, het Regionaal Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs, Mozaïek Wonen, Woonpartners en de Stichting Vrienden van het Brede School Mentorproject dragen financieel bij aan dit project.

Wil je bijdragen aan de schoolloopbaan van een leerling?
En zijn of haar sociale netwerk vergroten? Meld je dan aan bij Laetitia Kuijpers, Projectleider Brede School Mentorproject – School’s cool Gouda. Telefoon: 06 1277 9306 of email: bredeschoolmentorproject@hetnet.nl. Meer informatie via: www.bredeschoolgouda.nl/mentorproject.
zo 7 okt

Binnenstadnieuws 4-2012


Hij ligt al in de brievenbus of is onderweg als u binnen de singels woont: de nieuwe Binnenstadnieuws! Met weer volop nieuws en informatie. Zoals het interview met waarnemend burgemeester Mans. De volledige tekst hiervan vindt u hier.

Meer over de Tiendewegbrug en de taxi's in de Tiendeweg vindt u in de nieuwsberichten hieronder en de foto's van de opening van het Raoul Wallenbergplantsoen zijn hier terug te vinden.

Binnenkort komt ook de complete analyse van de parkeerenquête beschikbaar, houd hier de website voor in de gaten! za 6 okt

Illegale taxistandplaats Lange Tiendeweg



De Goudse Binnenstad kent één grote discotheek: Woody’s, aan de Zeugstraat. Hier wordt in de weekenden tot laat in de nacht doorgefeest. Het aantal bezoekers dat tussen 02:00 en 06:00 uur het pand dan verlaat is zo groot dat de taxi’s op de Lange Tiendeweg vanaf de kruising met de Zeugstraat soms tot aan Perry Sport in de rij staan om hen naar huis te brengen.

Het op deze wijze snel afvoeren van de (vaak luidruchtige) feestgangers wordt door omwonenden gewaardeerd. Het kort durende rumoer van vertrekkende bezoekers hoort bij het wonen in de buurt van een discotheek.
Maar wanneer één taxi vertrekt stappen de 4-6 andere chauffeurs in hun auto, starten de motor, schuiven een plaatsje op en wachten vervolgens gezamenlijk op de volgende klanten. In de stille nachtelijke uren wordt het voortdurende geronk van de motoren, slaande deuren, automuziek en langdurige gesprekken tussen chauffeurs als overlast ervaren door omwonenden. Aanspreken van chauffeurs helpt meestal wel, maar helaas niet langdurig.

Overleg
Na diverse meldingen bij de politie heeft deze begin dit jaar alle taxibedrijven aangeschreven over de problematiek. Ook dat heeft jammer genoeg maar een korte tijd geholpen.
Daarom werden afgelopen augustus alle 7 Goudse taxibedrijven uitgenodigd voor een overleg met politie, gemeente en bewoners. Doel van het overleg was te kijken hoe de overlast verminderd kon worden.
Helaas kwamen alleen TaxiOne en één eigen rijder naar het overleg. Het andere grote taxibedrijf, Thalia, was afwezig in verband met overname.

Dat omwonenden meer last hebben van de taxi’s en hun chauffeurs dan van het vertrekkende uitgaanspubliek was moeilijk te accepteren voor TaxiOne. Meedenken over mogelijke oplossingen was niet aan de orde. Verder dan: “bewoners moeten maar laten weten welke chauffeur wanneer over de schreef is gegaan”, kwam het niet. Zelfs het argument dat taxi’s alleen vergunning hebben om door de binnenstad te rijden, NIET om de Tiendeweg als taxistandplaats te gebruiken was geen aanleiding om constructief mee te denken. En dat terwijl omwonenden de taxi’s helemaal niet weg willen hebben, alleen de lange rij auto’s en het gepraat van de chauffeurs willen terugdringen.

Overlast melden
Gemeente en politie komen ook niet verder dan reactief reageren op meldingen van bewoners: ervaar je overlast? Bel dan direct met de politie: 0900-8844. Dan zal men direct de horeca-bikers (mits die nog dienst hebben en geen ander klusje) eropaf sturen. Alleen dan wordt geregistreerd dat er ook echt iets aan de hand is (door politie “objectief” geconstateerd).

Het is opnieuw duidelijk geworden dat politie en gemeente alleen in actie komen voor een structurele oplossing als er heel veel meldingen binnenkomen, dus moeten bewoners die overlast ervaren dat direct doorgeven aan de politie: 0900-8844. Veel bellen is dus het devies als je iets veranderd wilt hebben.

Wij laten het hier niet bij. Er volgt nog een tweede overleg (waar dan hopelijk ook Thalia aanwezig zal zijn) en wellicht nog meer. Graag horen wij of u ideeën heeft die de overlast zouden kunnen verminderen. Alle input is welkom via info@binnenstadgouda.nl. do 20 sep

Informatieavond Binnenstad-Oost


Het college van Burgemeester en Wethouders heeft op 4 september jongstleden ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan Binnenstad-Oost. Deze week ontvangen de insprekers de reactie van het college op de ingekomen inspraak- en overlegreacties.

Vanaf 20 september wordt het ontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegd en op donderdag 27 september 2012 vindt er een informatiebijeenkomst plaats in het Huis van de Stad. ma 17 sep

Wethouders openen vernieuwde RWP


Wethouders Wendy Ruwhof (Wijkaanpak) en Daphne Bergman (Cultuurhistorie) openen op vrijdag 21 september het vernieuwde Raoul Wallenbergplantsoen in de binnenstad van Gouda. Het plantsoen is opnieuw ingericht op basis van een plan dat het Wijkteam Binnenstad en de gemeente samen hebben ontwikkeld. Het plantsoen is een mooie, groene plek geworden in de oudste buurt van Gouda. Met deze opening markeren gemeente en wijkteam het resultaat van de goede samenwerking.

In oktober 2010 organiseerde het Wijkteam Binnenstad een workshop met alle belanghebbende partijen bij het Raoul Wallenbergplantsoen: buurtbewoners, twee basisscholen, gemeente, bibliotheek, streekarchief, 4 mei stichting en Stichting Gouds Metaheerhuis. Op basis van de ideeën uit de workshop maakte Mariska Thieme van Bureau RIS een ontwerp dat vervolgens met bewoners en gemeente werd besproken en uitgewerkt. In opdracht van de gemeente werkte zij het verder uit tot een definitief plan dat nu is uitgevoerd. De basis voor de nieuwe inrichting ligt er; in het najaar volgt de beplanting onder de monumentale bomen die bijna allemaal zijn behouden.

Om recht te doen aan alle belangen, zoals bijvoorbeeld cultuurhistorie, volgde heel veel overleg. Uiteindelijk besloot de gemeente tot sloop van de schuur. Daardoor is nu een open plek ontstaan die uitnodigt om door het plantsoen te lopen, te gaan zitten en te spelen. Buurtbewoners, kinderen en hun ouders en bezoekers van de binnenstad vinden er nu een mooie groene en rustige plek. Er zijn nog wensen voor kunstuitingen en enkele schalen van natuursteen in het midden waarvoor nog sponsors worden gezocht.

De opening vindt plaats op vrijdag 21 september om 13.30 uur. Ontvangst is vanaf 13.00 uur in de Jeruzalemkapel naast het plantsoen aan de Jeruzalemstraat.
ma 16 jul

Enquête evaluatie mixed parkeren



We hebben het al op verschillende manieren verteld: na anderhalf jaar wordt het tijd om het mixed parkeren in de Goudse binnenstad te evalueren. Om dit te kunnen doen hebben we een enquête opgesteld, die te vinden is op de laatste pagina van de Binnenstadnieuws die begin juli huis-aan-huis bezorgd is. U kunt deze pagina uitscheuren en op verschillende adressen in de brievenbus stoppen. Maar u kunt ook hier de enquête digitaal invullen. Alvast bedankt voor uw medewerking! vr 13 jul

Tiendewegbrug - deel 1


De Tiendewegbrug wordt vervangen. De brug is verouderd en aan vervanging toe. De werkzaamheden aan de brug starten in oktober 2012 en duren tot de zomer van 2013. Om de binnenstad goed bereikbaar te houden komen er twee tijdelijke bruggen, één voor auto's en fietsers en één voor voetgangers. In deze brief van de gemeente leest u meer over deze werkzaamheden. di 10 jul

Burendag


Burendag is een jaarlijks terugkerend feest dat je samen viert met je buren en de buurt op de 4e zaterdag in september. Ook in Gouda vieren we Burendag op 22 september. Het is een dag waarop je gezellig samen komt en waarbij veel mensen iets goed doen voor elkaar en de buurt. Buurten worden leuker, socialer en veiliger als buren elkaar ontmoeten en zich samen inzetten voor hun buurt.
Heeft u een leuk plan voor Burendag? Wilt u bijvoorbeeld uw straat opfleuren, een straatfeest of een gezellige koffieochtend organiseren? Maakt u een buurtbankje of doen alle kinderen mee aan een sportdag? U heeft vast zelf leuke ideeën.

Het Oranje Fonds en Douwe Egberts willen mensen op Burendag dichter bij elkaar brengen. Daarom kan iedereen tot en met 31 augustus als buurt een aanvraag tot € 500,00 indienen om een Burendagplan te kunnen uitvoeren. Dit jaar is het mogelijk om geld aan te vragen wanneer u Burendag op 21, 22 of 23 september viert.

Meer informatie is te vinden op de website van Burendag. za 7 jul

Binnenstadnieuws juli 2012


Daar is hij weer: de nieuwe Binnenstadnieuws, boordevol nieuwtjes en wetenswaardigheden uit de Goudse Binnenstad. Heeft u 'm niet ontvangen? U kunt hem hier ook online lezen. Woont u in het gebied binnen de singels en heeft u de Binnenstadnieuws op 10 juli nog niet in de bus, dan horen we dit graag van u per email, we bezorgen hem dan graag na. Ook ontvangen we graag uw gegevens als u betrokken bent bij een straat-, buurt- of wijkvereniging in de binnenstad.

In deze editie verder aandacht voor het groen in de Blauwstraat en Turfmarkt, kijk ook eens hier voor meer foto's. De korte versie van het verslag van het Rondje Binnenstad met de raadsleden staat in de Binnenstadnieuws. Hier vindt u de volledige versie in de blog van Theo Krins, en op onze site vindt u hier nog een aantal extra foto's. Het volledige interview met Heleen van Praag en Peterpaul Kloosterman vindt u hier. En als u de enquête over parkeren graag digitaal wilt invullen, dan kan dat via deze link. wo 27 jun

Parkeerterrein Vest langer beschikbaar




In het kader van diverse werkzaamheden in de stad, waardoor tijdelijk parkeerplaatsen niet beschikbaar zijn, heeft de gemeente het parkeerterrein aan de Vest langer ter beschikking voor vergunninghouders. Het gaat om dit terrein en in dit verslag staat een toelichting op de planning.
di 26 jun

Ondergrondse containers


De gemeente is, na de signalering van een aantal bezorgde bewoners, de plaatsing van de ondergrondse containers in de binnenstad opnieuw aan het bekijken. Tijdens en na de informatiebijeenkomsten hierover bleek namelijk, dat op een groot aantal plaatsen in de binnenstad deze containers slechts half ondergronds kunnen worden geplaatst. Hierdoor is het bovengrondse gedeelte bijna twee meter hoog; daar zijn de betrokken bewoners - en het Wijkteam met hen - niet gelukkig mee. In deze brief staat wat de gemeente nu van plan is. Houd ook vooral de website van de gemeente hierover in de gaten, wij houden vinger aan de pols.
di 22 mei

Evaluatie mixed parkeren


Enige tijd geleden is mixed parkeren ingevoerd. Kern van de maatregelen waren het verdwijnen van het onderscheid tussen vergunninghoudersplekken en de plekken voor kort-parkeren ('de tegels met de handjes') en het verhogen van de tarieven voor straatparkeren.

In de besluitvorming door de gemeenteraad is afgesproken dat er medio 2012 geëvalueerd zou worden. De vraag was namelijk of het vergroten van het beschikbare parkeerareaal voor binnenstadbezoekers wel voldoende 'tegengewerkt' werd door de verhoging van de kosten voor het straatparkeren om een autoluwe binnenstad te waarborgen. Bovendien was voor het wijkteam ook voor een bezoekersregeling voor bewoners, net als in de schil om de binnenstad geldt.

Deze evaluatie gaat in juni plaats vinden. Via slangen op de weg worden verkeerstellingen gehouden (net als voor de invoering), diverse kwantitatieve gegevens worden verzameld (uit de betaalautomaten en over parkeerbonnen) en het wijkteam organiseert een digitale enquete. Dit zal via de e-zine gaan, hou deze dus goed in de gaten. En attendeer uw buren hierop, zodat zij zich ook aanmelden voor de e-zine. di 15 mei

Wijkteambijeenkomst 14 mei


Maandag 14 mei was er weer een centrale wijkteambijeenkomst. In één van de ruimtes van de prachtige Jeruzalemkapel kwamen zo'n 20 binnenstadbewoners bij elkaar om diverse onderwerpen te bespreken. Aan de orde kwamen de opzet voor de evaluatie mixed parkeren, de voortgang op de muurschilderingen (trekker gezocht!!), ruimte voor de gierzwaluwen in Gouda, de preventiemarkt die het wijkteam wil organiseren, de ontwikkelingen rondom REAKT op de Hoge Gouwe en natuurlijk de (semi-)ondergrondse containers. Ook iets in te brengen? Mail dan naar info@binnenstadgouda.nl of kom ook naar een wijkteambijeenkomst, op 10 september is de volgende. za 12 mei

(Semi)ondergrondse containers


De gemeente Gouda heeft twee informatieavonden gehouden om bewoners te informeren over waar ondergrondse containers in de binnenstad zouden worden geplaatst. Tijdens deze inloopavonden bleek dat er op een aantal locaties geen volledig ondergrondse containers maar dat de containers deels onder- en deels bovengronds (semi ondergronds) komen. De locaties (29 van de 111 locaties) liggen hoofdzakelijk op de Oost- en Westhaven en Lage- en Hoge Gouwe. Exacte locaties moeten nog aangeleverd worden.

Door het grote aantal reacties op deze semi-ondergrondse containers is de realisatie van het project even stilgezet en gaat de gemeente eerst de mogelijkheden opnieuw onderzoeken. De gemeente is nog bezig met het voorlopig ontwerp en er is nog niets 100% definitief over locaties en types container op die locaties. Eerst zal er nu een ambtelijk advies komen waarop een bestuurlijke visie zal volgen. Er is toegezegd dat het wijkteam Binnenstad Gouda en het Platform Binnenstad en haar Randen nauw betrokken worden in dit verdere proces. We houden u op de hoogte en heeft u een reactie dan horen wij die graag. vr 13 apr

Werkzaamheden rondom Bolwerk


Door het herinrichten van de openbare ruimte rondom het Bolwerk worden de komende twee weken weer omleidingen ingesteld om de stad in en uit te komen rondom deze plek. Zie ook deze brief. Van maandag 16 tot en met vrijdag 20 april is de St. Remeijnsbrug afgesloten voor al het verkeer. De week er na, van maandag 23 tot en met vrijdag 25 mei is de Hoge Gouwe tussen de St. Remeijnsbrug en het Nonnenwater helemaal afgesloten. Met borden worden de omleidingen aangegeven. zo 8 apr

Nulmeting maken


In elke stad vinden bouwwerkzaamheden plaats, soms erg dicht bij de bestaande bebouwing. Dat is niet altijd even prettig voor de omwonenden, maar vaak noodzakelijk. Helaas kunnen de bouwwerkzaamheden ook schade veroorzaken aan omliggende gebouwen. In het algemeen wordt door of namens een aannemer, als dit een risico vormt, wel een zogenaamde 'nulmeting' uitgevoerd, waarbij het bestaande gebouw gemeten en gefotografeerd wordt. Zo kan er, wanneer achteraf blijkt dat er schade is ontstaan, aan de verzekeraar worden aangetoond dat deze er niet was vóór de bouwwerkzaamheden. Maar wat nu, als je wat verder van de werkzaamheden af woont? Dan kom je vaak niet in aanmerking voor zo'n nulmeting en zelf een technisch bureau hiervoor inschakelen brengt al gauw flinke kosten met zich mee.

Het is ook mogelijk om zelf een nulmeting te maken, die juridisch geldig is. Maak hiervoor zo veel mogelijk foto's. Van wanden, hoeken, trappen, deuren, binnen- en buitenkant van het huis. Liefst van goede kwaliteit en ook een aantal detailopnamen. Deze brand je op een cd-rom en stuur je aangetekend naar jezelf. Bij ontvangst laat je de envelop dicht, zodat iedereen kan zien dat de foto's vóór de datum van ontvangst moeten zijn gemaakt. Bij eventuele discussie over schade sta je sterker, als je deze - nog steeds gesloten! - cd met foto's aan de instanties kunt overhandigen. Natuurlijk houd je zelf een kopie, zodat je in een discussie vooraf al wel kunt laten zien wat er dan op die cd staat. zo 8 apr

Binnenstadnieuws april 2012


Heeft u 'm ook ontvangen? De Binnenstadnieuws van dit voorjaar valt vandaag bij alle huishoudens binnen de Goudse singels in de bus. Als u wel in ons verspreidingsgebied woont, maar niets heeft gehad dan horen we het graag en bezorgen we 'm na.

In de Binnenstadnieuws onder meer informatie over de ondergrondse containers, daarover binnenkort meer nieuws op deze website en in ons maandelijkse e-zine. Het complete interview met Tjeu Bonten en Harold de Beer van aA architecten vindt u hier. Over parkeren hebben we inmiddels een stevig dossier opgebouwd. Dit wordt op dit moment verder aangevuld, maar vindt u hier. Goed nieuws over parkeren is in ieder geval dat er 60 parkeerplaatsen op de Vest langer beschikbaar blijven. De huurcontracten hiervoor zijn inmiddels ondertekend. Ook over de bouwwerkzaamheden aan de Slapperdel (H&M) hebben we altijd veel te melden gehad en ook dit wordt nu verzameld in een dossier op deze website. Dat zelfde geldt voor het Raoul Wallenbergplantsoen. do 29 mrt

Schrijf u in voor onze e-zine


Behalve onze nieuwsbrief Binnenstadnieuws, die vier keer per jaar huis-aan-huis in het gebied binnen de singels wordt bezorgd, komt ook maandelijks (behalve in de zomer) een e-zine uit. Steeds meer van onze activiteiten doen wij digitaal. Wij brengen bijvoorbeeld binnenkort een enquête uit over parkeren, een onderwerp dat veel mensen raakt. Wilt u meedoen aan deze enquête en ander nieuws van het Wijkteam in uw mailbox ontvangen? Schrijf u dan hieronder in voor de e-zine. Uitschrijven kan heel eenvoudig onderaan elke nieuwsbrief of via de website, maar we blijven u natuurlijk liever zo lang mogelijk informeren. vr 24 feb

Onderhoud beweegbare bruggen


Nagekomen bericht: aan de Pottersbrug is meer onderhoud nodig dan verwacht. Deze gaat dus een extra dag dicht, op vrijdag 30 maart van 09.00 - 15.00 uur. Zie hier de brief van de gemeente hierover.


--- Oorspronkelijk bericht ---

Onder meer door de vorst zijn tijdens de afsluiting eind januari en begin februari niet alle voorgenomen werkzaamheden aan de beweegbare bruggen Pottersbrug, Rabatbrug en St. Remeynsbrug uitgevoerd. Daarom zijn extra tijden ingepland om de werkzaamheden af te ronden.

De Rabatbrug is van maandag 5 maart 07.00 uur t/m donderdag 8 maart 15.00 uur en van maandag 12 maart t/m donderdag 15 maart tussen 09.00 uur en 16.00 uur afgesloten voor al het verkeer.

De Pottersbrug is van maandag 19 maart 07.00 uur t/m donderdag 22 maart 15.00 uur en van maandag 26 maart t/m donderdag 29 maart tussen 9.00 uur en 16.00 uur afgesloten voor al het verkeer.

Sint Remeynsbrug is van maandag 19 maart 07.00 uur t/m donderdag 22 maart 15.00 uur gesloten voor al het verkeer.

Hier kunt u meer lezen over deze afsluitingen.
do 23 feb

Landelijke Opschoondag


Op zaterdag 10 maart 2012 is het weer Landelijke Opschoondag! Heeft u zin om met uw buren samen eens de straat of buurt eens lekker schoon te maken, dan kunt u uw actie aanmelden bij goudaschoontop@gouda.nl. Lees hier ook meer informatie. wo 22 feb

Wijkteambijeenkomsten 2012


Op 6 februari vond de eerste centrale wijkteambijeenkomst van het jaar plaats. Niet meer aan tafel met TL licht aan de hand van een agenda vergaderen, maar in een wat gezelliger omgeving met een zelf meegenomen drankje in de hand en een hapje op tafel van gedachten wisselen over wat het Wijkteam Binnenstad doet en gaat doen.
Ondanks de beperkte opkomst was deze avond een succes. Deze manier van uitwisseling van informatie en ervaringen past bij de aanpak van het Wijkteam, die uitgaat van een gezamenlijke kern in het bestuur en de drie werkgroepen Bereikbaarder, Mooier en Veiliger en daaromheen de verschillende betrokkenen bij projecten en activiteiten.
De volgende centrale wijkteambijeenkomst is op 14 mei in de Jeruzalemkapel. Bent u benieuwd wat het Wijkteam Binnenstad doet, wilt u mensen leren kennen in de Goudse Binnenstad of wilt u misschien een keer meewerken aan één van onze projecten of activiteiten? Kom dan langs op 14 mei om 20.00 uur in de Jeruzalemkapel. di 31 jan

Artikel Raoul Wallenbergplantsoen


De definitieve vormgeving voor de herinrichting van het Raoul Wallenbergplantsoen komt nu erg dichtbij. Ook door de kranten wordt aandacht besteed aan het plan, dat mede door de inspanningen van het Wijkteam Binnenstad tot stand gekomen is. Hier kunt u het artikel lezen. di 24 jan

Raoul Wallenbergplantsoen


Het Wijkteam Binnenstad is al lange tijd bezig met een plan voor de herinrichting van het Raoul Wallenbergplantsoen. Op 1 februari vindt een inloopavond plaats in de Jeruzalemkapel. Het ontwerp voor de herinrichting vindt u hier en de detaillering en uitwerking er van vindt u hier.
Het groene gebouwtje dat nu midden op het terrein staat, wordt in het plan verwijderd en voor een aantal bomen die nu in het gebied staan, moet een kapvergunning worden aangevraagd om meer licht en veiligheid in het plan te creëren. Dit gebeurt door de gemeente, hier wordt uitgelegd over welke bomen het gaat.
Komt u ook allemaal naar de inloopavond op 1 februari? U bent van harte welkom! do 5 jan

Resultaten enquête Veiliger


Op zaterdag 26 november 2011 heeft het Wijkteam een ludieke enquete georganiseerd in de binnenstad. Met een speciaal voor de gelegenheid gepimpte bakfiets zijn door wijkteamleden en zelfs de wijkagent maar liefst 135 Gouwenaren, waarvan er 78 in de binnenstad wonen, ondervraagd over hun beleving van veiligheid. En wat er aan gedaan kan worden indien dat gevoel van veiligheid soms onvoldoende is. Ook hebben wij de bewoners gevraagd of ze in 2012 willen meewerken aan een bijeenkomst om het onderwerp dusdanig aan te pakken dat het een positieve bijdrage levert aan het veiligheidsgevoel.

De reacties waren overweldigend en we kunnen al een eerste indruk geven van de resultaten. Opvallend was dat er hoge rapportcijfers werden gegeven voor het gevoel van veiligheid. Door 80% van de bewoners is een 7 of hoger gegeven, 58% gaf zelfs een 8 of hoger. Heel lage cijfers werden met name gegeven als bewoners zelf nare ervaringen hebben meegemaakt.
Over het geheel genomen voelt de bewoner zich dus best heel veilig in de Binnenstad. In die gevallen waar dat niet zo is werden hoofdzakelijk twee aspecten benoemd:
1. Verkeersveiligheid, denk aan gevaarlijk rijgedrag van scooters, fietser en auto's;
2. In de avond en 's nachts, tijdens uitgaansuren en op koopavond, waarbij groepen jongeren rondhangen, zeker ook waar de verlichting slecht is en er veel bossages zijn.
Verbeteringen werden voorgesteld zoals meer blauw op straat, vooral op bepaalde tijdstippen, betere verlichting, slecht rijgedrag aanpakken en trouwens ook minder coffeeshops.

Maar liefst 39 bewoners hebben aangegeven graag mee te willen werken aan een bijeenkomst over dit onderwerp.
Als vervolg organiseren we daarom in het eerste kwartaal van 2012 een bijeenkomst. Het idee is om in een 'arena' de verbinding tot stand te brengen tussen genoemde 'groepen jongeren' en 'groepen bewoners'. Houd voor de definitieve invulling en deelname de website www.binnenstadgouda.nl en de E-zine in de gaten. zo 1 jan

Het Wijkteam Binnenstad in 2012


Ook in 2012 gaat het Wijkteam Binnenstad door met de nieuwe aanpak zoals in 2011 al ingezet. Daarbij worden met name de centrale wijkteamvergaderingen, die vier keer in 2012 op het programma staan, wat informeler. Het doel van deze bijeenkomsten is vooral om elkaar te informeren over de voortgang van de verschillende werkgroepen en informatie uit te wisselen over de onderwerpen.

In 2012 gaan we dit alles doen onder het genot van een glas 'bring your own' wijn of bier. U bent van harte uitgenodigd op de volgende maandagen van acht tot tien uur 's avonds: 6 februari, 14 mei, 10 september en 17 december 2012. De locatie, bij voorkeur met sfeerverlichting en bewegingsvrijheid, wordt nog definitief bepaald. Kijk regelmatig op deze site voor actuele informatie.

Ook worden in 2012 weer vier themabijeenkomsten georganiseerd. Deze zijn gepland in april, juni, september en november. ma 19 dec

Ontwikkelingen parkeerbeleid


Per 1 januari 2012 veranderen er dingen in het parkeerbeleid. Zo worden tweede vergunningen omgezet in abonnementen voor terreinen rondom de stad en gaat de prijs van de eerste vergunning fors omhoog. Zie eerdere berichten en onze inspraakreactie hierover.

Dit beleid is in lijn met de maatregelen die al sinds de parkeernota van 2004 worden aangekondigd. In diverse bewonersavonden heeft het wijkteam gepolst hoe binnenstadbewoners hiertegenover stonden. De grote lijn daarvan was dat, gezien de schaarste aan parkeerplekken en de wens om de binnenstad autoluwer te krijgen, dit soort maatregelen nodig zijn en gesteund worden. Vandaar dat het wijkteam de ontwikkelingen kritisch, maar positief heeft gevolgd.

Onze inspraakreactie van maart heeft bijvoorbeeld geleid tot een verschuiving van de 2e verhoging naar 2014 (waar we overigens überhaupt nog zeer kritisch zijn) én een flexibelere invulling voor bewoners met twee auto's. Maar de feitelijke verhoging van de kosten komt nu wel erg dichtbij en wordt direct voelbaar. Niemand is blij als iets duurder wordt, ook al ondersteun je het doel. Vandaar dat ons naast steunbetuigingen ook protesten bereiken. Wij horen graag beiden, om een goed beeld te hebben van hoe dit onderwerp leeft in de binnenstad. Voor meer informatie over de bezwaren, kijk op ForumGouda. Door een standaard bezwaarschrift te downloaden kunt u protesteren tegen de prijsverhoging van de parkeervergunning. Via info@binnenstadgouda.nl kunt u zowel uw protesten als uw steunbetuigingen laten horen. zo 20 nov

Enquête Binnenstad Veiliger


Op zaterdag 26 november waren de leden van de werkgroep Binnenstad Veiliger in de binnenstad te vinden om bezoekers, maar vooral bewoners, te bevragen over hun gevoel van veiligheid in de Goudse binnenstad. Wij willen graag van u weten waar wij ons als wijkteam vanuit het thema Veiliger volgens u op moeten richten.
Het is ook mogelijk de enquête hier online in te vullen. Alvast bedankt voor uw medewerking, uw mening is belangrijk voor ons! za 22 okt

Binnenstad veiliger


Om de juiste onderwerpen op de agenda te krijgen is ondermeer overleg met de gemeente, stadstoezicht en de wijkagent. Daaruit is gebleken dat met name een gezamenlijke aanpak voor en eenduidige communicatie naar de binnenstadbewoners van belang is.
De werkgroep is betrokken bij regelmatig overleg met partijen in het kader van de Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan (KVU) en het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO). In dat kader is er 22 september door het wijkteam een schouw georganiseerd met betrekking tot de openbare straatverlichting en hangplekken in de binnenstad. De niet werkende straatverlichting is gemeld bij het MOG. Wij houden de vinger aan de pols of reparaties worden uitgevoerd. Met betrekking tot de hangplekken zijn er ideeën om hangjongeren in contact te brengen met de omwonenden die hiervan overlast ervaren. Een uitdagend idee dat in 2012 verder vorm moet worden gegeven.

Tenslotte is de werkgroep bezig om een ‘veiligheidsmarkt’ te organiseren, indien mogelijk in samenwerking met de gemeente, politie en andere partijen. We willen veiligheid voor bewoners van de binnenstad tastbaarder maken en een podium bieden waar bewoners terecht kunnen met hun vragen.
Om input en ideeën te krijgen van bewoners organiseren wij in november eerst een enquête in de binnenstad. U kunt zich hiervoor opgeven via info@binnenstadgouda.nl. U ontvang dan de definitieve datum en verdere informatie. Meer hierover volgt via de e-zine, houdt uw mail dus in de gaten. do 20 okt

Te hard rijden in Minderbroedersteeg


Via de mail ontving het wijkteam een melding van bewoners van de Minderbroedersteeg, over het feit dat er in hun straat nogal eens flink doorgereden wordt. Met name van de Oosthaven richting Houtmansplantsoen wordt het gaspedaal in deze zeer smalle tweerichtingsstraat nogal eens ingedrukt. Maandag 3 oktober hebben bewoners, wijkteam en gemeente ter plekke de situatie bekeken. Eénrichtingsverkeer (zoals geopperd door de bewoners) is geen handige oplossing. Allereerst omdat dit de verkeerstromen in de rest van dat deel van de binnenstad ook beïnvloed, maar ook maakt dat sneller rijden juist verleidelijker (‘er komen toch geen tegenliggers’).

Afgesproken is dat bewoners met het wijkteam een ‘bewustheidsactie’ zullen gaan opzetten. Vooral omdat het meestal binnenstadbewoners zijn die daar rijden. Ook gaat de gemeente bekijken of een wegversmalling (zoals in de Naaierstraat is aangelegd) technisch en beleidsmatig mogelijk is. Zo’n versmalling wordt vervolgens natuurlijk ook op draagvlak onder de direct omwonenden getoetst.

Rijdt u zelf wel eens door de Minderbroedersteeg? Denk dan aan de bewoners en dit artikeltje en druk uw gaspedaal iets minder ver in.
Dank daarvoor! ma 17 okt

Voorontwerp bestemmingsplan Binnenstad-Oost


Zoals eerder in het Binnenstadnieuws vermeld, is het wijkteam betrokken bij het herzien van het Bestemmingsplan Binnenstad-Oost (BpBO). Inmiddels is dit traject zo ver dat er een Voorontwerp van het BpBO gereed is.

Dit betreft gevel- en kaptypekaarten, de feitelijke bestemmingsplankaarten en natuurlijk de toelichtingen. Het wijkteam bekijkt nog, samen met de gemeente en Platform Binnenstad en haar Randen, op welke wijze de belanghebben-den het beste geïnformeerd en geconsulteerd kunnen worden. Enige uitleg bij de kaarten en toelichtingen is wel wenselijk, vinden we als wijkteam. Via de link kunt u alvast uw directe woon-/werkomgeving opzoeken. Zienswijzen kunnen tot 30 november ingediend worden bij de gemeente. za 15 okt

Nieuwe Binnenstadnieuws


Dit weekend weer bij alle binnenstadsbewoners in de brievenbus: de nieuwe Binnenstadnieuws. Met daarin informatie over fietsenstallingen, de resultaten van de straatenquête van de werkgroep Bereikbaarder, nieuws van de werkgroep Veiliger en de stand van zaken van verschillende projecten van de werkgroep Mooier.
Heeft u de Binnenstadnieuws aanstaande maandag niet ontvangen en woont u wel in de Goudse binnenstad? Stuur dan even een email naar info@binnenstadgouda.nl met uw adres, dan bezorgen wij 'm alsnog! zo 9 okt

Resultaten enquête Binnenstad Bereikbaarder



De enquête op 10 september, die in het teken stond van de meningen van bewoners en bezoekers over de autoluwheid van de Goudse binnenstad heeft een vrij eenduidig beeld opgeleverd. Een paar gegevens op een rij:
  • In totaal zijn gesprekken gevoerd met 53 personen. Van de ondervraagde personen is de overgrote meerderheid afkomstig uit Gouda en groot deel daarvan woont in de binnenstad.
  • Ongeveer de helft van de ondervraagden komt wel eens met de auto naar de binnenstad.
  • Ongeveer driekwart van de ondervraagden is van mening dat nu geen sprake is van een autoluwe binnenstad.

Hoewel uit deze gesprekken blijkt dat het merendeel van mening is dat geen sprake is van een autoluwe binnenstad kan daaruit niet worden geconcludeerd dat men dat ook erg vindt. Integendeel: vrijwel iedereen accepteert de aanwezigheid van auto's. Volgens velen is het een noodzakelijk kwaad, volgens anderen is het gewoon onderdeel van de samenleving en moet het centrum goed bereikbaar zijn voor bewoners en bezoekers (mooie quote: "Het is geen openluchtmuseum, er wonen en werken mensen!"). Dit neemt niet weg dat de overgrote meerderheid van de ondervraagden het zou toejuichen als de binnenstad enkel toegankelijk zou zijn voor bewoners en een aantal belanghebbenden. De voorwaarde is dan wel dat er voldoende parkeergelegenheid moet zijn buiten de singels voor bezoekers van de binnenstad.

Verder nog wat opvallende zaken:
  • Verschillende keren werd opgemerkt dat het mixed parkeren voor een verlichting van de parkeerdruk heeft gezorgd.
  • Maximum parkeertijd van een uur in de binnenstad is te kort voor familiebezoek.
  • Beleid van geen 2e vergunning is voor sommigen moeilijk te accepteren.
  • De aanwezigheid van de bus in de binnenstad zorgt voor onbegrip.
zo 2 okt

H&M - het vervolg


De Goudse kranten hebben er vol mee gestaan: H&M komt naar de binnenstad. Een onderwerp, waaraan het wijkteam al veel aandacht heeft besteed. Inmiddels is de omgevingsvergunning verleend en beraden de bewoners zich op vervolgstappen.
Voor het wijkteam bestaan die vervolgstappen met name uit het bewaken van de door de Raad en het College gedane belofte, dat het proces rondom projecten in Gouda voortaan met meer inspraak plaatsvindt; een belofte die al vaker is gedaan door de gemeente, getuige verschillende stukken die we hierover uit onze archieven hebben opgediept.
Maar goede voornemens zijn altijd goed, dus wij helpen de gemeente graag bij het nakomen daarvan. Wat ons betreft speelt het formele adviesrecht van het wijkteam ook een belangrijke rol in dit inspraakproces; op die manier kunnen wij u als bewoners helpen om de leefbaarheid van uw woonomgeving op peil te houden!
do 25 aug

Goudkistje XL


Op veel plaatsen in de Goudse binnenstad hangen ze al: de Goudkistjes. Maar nu is er ook het Goudkistje XL! Dit is een mobiel straatpodium voor muziek, toneel, voorstellingen, huldigingen enzovoort.

Het idee voor de grote versie ontstond vorig jaar tijdens een bijeenkomst van de Ideeenbrouwerij in het kader van Gouda Bruist.

Sinds 1 juni 2011 is Goudkistje XL te huur. Bijvoorbeeld voor straat- en buurtfeesten en andere Goudse evenementen. Kijk op www.goudkistje.nl voor de mogelijkheden. za 20 aug

Groene Hart Marktwagen


Elke vrijdag achter de Waag in Gouda: De Groene Hart Marktwagen. Dit is een rijdende 'winkel' voor verse en uiterst smakelijke streekproducten en een toeristisch informatieloket.

In de Groene Hart Marktwagen worden exclusieve Groene Hart Streekproducten verkocht, die in kleine hoeveelheden geproduceerd worden door boerenbedrijven.
Over het Groene Hart is er allerlei informatie voorhanden over activiteiten, fietsroutes, wandelplekjes, restaurants, watersport, polderactiviteiten, enz. Van veel deelnemers van 'Groene Hart, kloppend hart' zijn folders, brochures, kaarten en routebeschrijvingen verkrijgbaar. Bezoekers kunnen zelf rondsnuffelen en advies vragen.

Meer informatie: http://www.groenehartmarktwagen.nl/. ma 15 aug

Stand van zaken H&M


Medio mei verliep de termijn waarop belanghebbenden zienswijzen konden indienen op het plan van Green Real Estate voor de verbouwing van de huidige Zeeman winkel aan de Kleiweg 27-31 tot een filiaal van modeketen H&M. Het wijkteam heeft, net als een aantal andere belanghebbenden, een zienswijze hierover ingediend. Alle zienswijzen over het plan vindt u hier.

Door het aantal en de inhoud van de zienswijzen is de behandeling hiervan in de gemeenteraad uitgesteld tot na het zomerreces. Voorlopig wordt nu uitgegaan van de volgende planning:
Procedurestap
Planning/gereed
Ambtelijk becommentariëren zienswijzen
gereed 4 juli 2011
Ambtelijke bespreking en aanpassing commentaren
gereed eind juli 2011
Bespreking concept-beantwoording met wethouder
begin augustus 2011
Agendering BenW (laaste voor raadsbehandeling)
23 augustus 2011
Aanleveren stukken bij Griffie
24 augustus 2011
Presidium
31 augustus 2011
Verkenning verklaring v geen bedenkingen in raad
14 september 2011 *)
Debat verklaring v geen bedenkingen in raad
21 september 2011 *)
Besluit verklaring v geen bedenkingen in raad
28 september 2011 *)
Verlening omgevingsvergunning (bij pos. besluit)
begin oktober 2011

*) Vooralsnog wordt uitgegaan van drie momenten waarop het dossier in de gemeenteraad wordt behandeld. Het kan zijn dat uiteindelijk door de Griffie wordt besloten om de verkenning en het debat in één vergadering samen te brengen. In ieder geval is besluitvorming gepland op 28 september 2011.

De bewoners van de Slapperdel, verenigd in de bewonersgroep "Respecteer Slapperdel" hebben al aangekondigd, het plan en de nadelen hiervan voor hun leefomgeving in september nog eens extra onder de aandacht te zullen brengen. wo 10 aug

Speelplaats achter Leger des Heils


Achter het Leger des Heils aan de Turfmarkt ligt een speelplek. Deze wordt goed gebruikt door de omwonenden en onlangs is er ook een nieuw plan opgesteld voor het beheer en gebruik van deze plek. Binnenkort is een aantal toestellen op deze speelplek aan vernieuwing toe. De gemeente wil de door haar gemaakte ontwerpschets graag bespreken met ouders en kinderen uit de buurt en organiseert daarom een inloopmiddag op 17 augustus van 16.30 - 18.00 uur, zie de bijgaande brief. vr 5 aug

Voortgang Zuidelijk Stationsgebied


Net buiten de binnenstad, maar van grote invloed op ons leefgebied, ligt het Zuidelijk Stationsgebied. Een gebied waar de komende jaren ingrijpende veranderingen zullen plaatsvinden, met een ontwikkeling van Multi Vastgoed. Het wijkteam Binnenstad denkt en praat mee over de verschillende aspecten van het plan die de leefbaarheid raken. De gemeente houdt de betrokkenen op de hoogte van de voortgang, zoals met deze brief.
Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in het Zuidelijk Stationsgebied of wilt u het wijkteam misschien in dit project vertegenwoordigen? Neem dan eens contact met ons op. ma 1 aug

Voortgang restauratie Uiterste Brug


De gemeente is hard bezig aan de restauratie van verschillende watermonumenten in de stad. De restauratie van de Donkere Sluis/Sint Jansbrug en de Uiterste Brug is inmiddels al grotendeels voltooid. Deze objecten zijn ook onderdeel van het historische watersysteem van Gouda. Op deze pagina van de gemeentewebsite is meer informatie te vinden over de watermonumenten. ma 25 jul

Oproepen


Op de pagina Oproepen staan verschillende vragen voor de binnenstadsbewoners.

Het wijkteam is op zoek naar mensen die hun fiets op dit moment niet dichtbij hun binnenstadswoning kunnen stallen; misschien kunnen we samen een oplossing vinden. Of bent u misschien deel van die oplossing en heeft u een ruimte beschikbaar? Ook dan zoeken we u. Kijk op de pagina Oproepen voor meer informatie.

nieuwsarchief