Over Bewonersbelangen
Bewonersbelangen Binnenstad Gouda is er voor en door bewoners van de binnenstad. We zijn een platform voor verschillende initiatieven in de binnenstad. Als vrijwilligersorganisatie willen we de belangen van de bewoners van de binnenstad van Gouda behartigen. Die doen we o.a. door de verschillende plannen voor de binnenstad van de gemeente en andere organisaties op de voet te volgen. We proberen in een zo vroeg mogelijk stadium hierover mee te denken en mee te doen.
Heb je een initiatief, wil je iets in jouw buurt realiseren? We helpen je graag verder om jouw initiatief mogelijk te maken.
Privacybeleid
Lees hier ons Privacybeleid.
Wij gebruiken in deze website alleen functionele cookies, waar geen toestemming voor nodig is.
Recente berichten
Uitslag speerpunten enquête7 december 2025 - 16:17
Oproep aan gemeenteraad en college voor een evaluatie parkeerregulering.2 december 2025 - 15:36
Wijkbijeenkomst goed bezocht1 december 2025 - 17:51
Volg ons op Facebook
Laatste tweets
Nieuwsbrief Bewonersbelangen Binnenstad Gouda december 2025 - https://mailchi.mp/831411b29b11/nieuwsbrief-bewonersplatform-binnenstad-gouda-september-6426859
Nieuwsbrief Bewonersbelangen Binnenstad Gouda november 2025 - https://mailchi.mp/e4bb8d7ce9a9/nieuwsbrief-bewonersplatform-binnenstad-gouda-september-6426417


Binnenstad autoluw?
Geen categorieDe gemeente heeft nieuwe verkeersplannen gemaakt in het zogeheten Verkeerscirculatieplan (VCP) waarvan sommige maatregelen grote impact hebben op de binnenstad, dus ook op jou als bewoner. Het gaat om de volgende onderwerpen:
Zero-emissie zone
Vanaf 2025 mogen er alleen nog vrachtwagens en bestelwagens met een schone motor de binnenstad in. Controle hierop gaat via camera’s aan de randen van de binnenstad.
Parkeerplaatsen vervangen door groen
Vermindering parkeerplaatsen door afgifte van minder vergunningen en parkeren buiten de singels/in P-garages beschikbaar te maken voor bewoners. Zo kunnen parkeerplaatsen op de grachten (vooral op Oost- , Westhaven, Hoge-, Lage Gouwe en Turfmarkt) vervangen worden door groen.
Binnenstad alleen gemotoriseerd toegankelijk voor bewoners en laden/lossen
Dit is al ingevoerd in Delft en Amersfoort. Ook hier controle via camera’s.
Voetgangers als hoofdgebruikers
Bij onderhoudswerkzaamheden zal een groot deel van de straten in de binnenstad een ‘woonerf-inrichting’ krijgen en zijn auto’s en fietsen voortaan ‘te gast’.
Nieuwe Veerstal autoluw
Er zal geen doorgaand verkeer meer mogelijk zijn op de Rotterdamseweg tussen de Croda fabriek en de Haastrechtse brug. Er worden eerst proeven gehouden om te zien of dit geen ongewenste gevolgen heeft. Men verwacht hiermee het gebied aan de IJssel te kunnen verfraaien.
Aanpassing Kleiwegplein
Om het plein te vereenvoudigen en veiliger te maken, wil men de Kattensingel afsluiten van het Kleiwegplein. Alleen bussen mogen nog vanuit de Vredebest de Kattensingel inrijden.
Kijk voor alle plannen op de gemeentelijke website.
Update Stevige stad – peilverlaging binnenstad
Geen categorieOp 19 november heeft na de gemeenteraad, ook het algemeen bestuur van het hoogheemraadschap van Rijnland het Kaderplan Bodemdaling Binnenstad (KBB) vastgesteld.
Informatie uit de mail van de gemeente:
Peilverlaging
Belangrijk onderdeel van het KBB is een peilverlaging in een deel van de binnenstad waarmee wateroverlast voor honderden bewoners wordt teruggedrongen. Om het waterpeil te kunnen verlagen moeten onder andere twee peilscheidingen worden aangelegd. In 2024 is alles gereed en kan het peil voor het eerst omlaag; stap voor stap gaat het dan in vijf jaar met in totaal 25 centimeter naar beneden. Daarmee krijgen de bewoners weer de grondwaterstand uit 1970 toen het peil voor het laatst werd verlaagd. De peilverlaging helpt tegen vochtproblemen in huis, maar zorgt ook dat overlast bij harde regen weer een uitzondering wordt.
Houten palen
Honderden bewoners van de laagste delen van de binnenstad hebben baat bij de peilverlaging omdat de wateroverlast wordt teruggedrongen. Maximaal 60 eigenaren kunnen te maken krijgen met schade aan de houten paalfundering. In de komende maanden wordt in samenspraak met deze eigenaren onderzocht hoe groot de kans op schade is en welke mogelijkheden er zijn om die schade te voorkomen. Voor eigenaren waarbij er wel een kans op schade is wordt onderzocht op welke manier gemeente en Rijnland daarbij steun kunnen bieden. Daarover moeten de gemeenteraad en het bestuur van Rijnland rond de zomer van 2021 een besluit nemen.
Monitoring
Het KBB is gebaseerd op zes jaar onderzoek door vooraanstaande kennisinstellingen. Uit dat onderzoek volgt dat de wateroverlast door de peilverlaging flink wordt teruggedrongen en dat de nadelen beperkt blijven. Bij de realisatie van de peilverlaging houden we de stad desondanks goed in de gaten. We kijken of de overlast voldoende afneemt, maar ook of er geen onverwachte negatieve effecten zijn. Om dat goed te kunnen doen wordt komend jaar een monitoringsplan opgesteld. De monitoring start ruim voor de eerste peilverlaging (2024) zodat de verschillen goed zichtbaar zijn.
Doorvaarbaar
Uitgangspunt bij de aanleg van de peilscheidingen is dat deze makkelijk om te bouwen zijn naar doorvaarbare peilscheidingen. In de eerste maanden worden de meerkosten van het direct aanleggen van doorvaarbare peilscheidingen in beeld gebracht zodat de gemeenteraad daarover kan besluiten.
Andere problemen
Het Kaderplan Bodemdaling Binnenstad biedt een concrete oplossing voor wateroverlast in de laagste delen van de binnenstad. In de komende twee jaar wordt onder andere ook gewerkt aan oplossingen voor overlast door bodemdaling in andere delen van de binnenstad.
Routekaart Stevige Stad
Nu het KBB is vastgesteld wordt gestart met de voorbereiding van de peilverlaging en worden verschillende onderzoeken opgestart. We stellen in de eerste maanden van 2020 een routekaart op met een overzicht van alle activiteiten inclusief de planning. Met die routekaart als vertrekpunt zullen we u enkele malen per jaar op de hoogte houden van de ontwikkelingen.
Als u vragen heeft over het bovenstaande, dan kunt u die stellen aan stevigestad@gouda.nl
Meer informatie is ook te vinden op www.gouda.nl/stevigestad
Selectieve participatie Houtmansgracht
Geen categorieUpdate 15 oktober:
Op 9 oktober heeft de wethouder een brief gestuurd naar de vergunninghouders in gebied 1B met de redenen waarom zij tot deze vergroening is overgegaan en dat ze het gebied 1B wil uitbreiden. Vergunninghouders in gebied 1B mogen binnen hun vergunning nl. ook op Klein Amerika parkeren. We hebben de gemeente gevraagd om deze informatie breder te verspreiden.
9 oktober brief gemeente aan vergunningshouders 1 B
—–
Het aantal reacties op onze enquête over het Houtmansgracht zijn overweldigend, bijna 20% van de omwonenden (91 reacties) heeft de enquête ingevuld. Dit geeft maar aan hoe de onderwerpen vergroening, maar ook bereikbaarheid en parkeren erg sterk leven bij de bewoners van de binnenstad. Zoals we al een beetje verwachtten vindt de meerderheid van de ondervraagden de vergroening een prima idee. Echter het weghalen van de parkeerplekken vindt een meerderheid geen goed idee.
In cijfers:
* Van de 91 mensen die de enquête hebben ingevuld, vindt 66% de vergroening een goed idee. Zo’n 16% vindt het geen goed idee.
* Wat betreft het weghalen van de parkeerplaatsen, vindt slechts 24% het een goed idee, maar zo’n 56% vindt het geen goed idee. 17% heeft een andere mening, maar zegt daarmee niet dat ze het weghalen van de parkeerplaatsen wel een goed idee vinden.
Resultaten Enquête Houtmansgracht-sept2020_Bewonersplatform Binnenstad
We hebben deze enquête gehouden omdat we bemerkten dat de participatie rond de vergroening van de Houtmansgracht vrij selectief is aangepakt. Het Singelpark is in gesprek gegaan met omwonenden over de vergroening, maar in alle informatie wordt het gevolg van deze vergroening, namelijk het verdwijnen van de parkeerplekken, niet genoemd. Ook de gemeente heeft dit niet opgepakt, ondanks dat we dit meerdere malen geadviseerd hebben.
We hebben de resultaten met begeleidend schrijven ter beschikking gesteld aan wethouder Niezen en haar nogmaals opgeroepen om bij zo’n gevoelig onderwerp in een gebied waar de parkeerdruk al zo hoog, met de omwonenden in gesprek te gaan.
2 oktober 2020 email van wethouder H Niezen_Houtmansgracht
6 oktober 2020 email aan wethouder H Niezen_houtmansgracht